تبلیغات
پابرهنه

پابرهنه
پابرهنگانیم و غیر از خدا كسی را نداریم و اگر هزار بار قطعه قطعه شویم، دست از مبارزه با ظالم برنمیداریم. امام خمینی 
قالب وبلاگ
نویسندگان
آزادی فکر و عقیده از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر ابزار دست اپوزیسیون برای پیشبرد ادعاهایش علیه جمهوری اسلامی شده است؛ ادعاهای اپوزیسیون داخلی و خارجی البته در بسیاری از اوقات تایید می کند که آنان درک درست و روشنی از آزادی و انواع آن ندارند و تنها درصدد متهم کردن نظام به مخالفت با آزادی و کسب امتیاز سیاسی هستند.
آیا در مورد انسانی كه یك سنگ‏ را میپرستد باید بگوئیم چون فكر كرده و بطور منطقی به اینجا رسیده و نیز به دلیل اینكه عقیده محترم است ، پس باید به عقیده او احترام بگذاریم و ممانعتی برای او در پرستش بت ایجاد نكنیم؟

بر پایه تعریف آنان از آزادی تفکر، به تمام عقاید و نگرش ها ولو بی اساس ترین آن ها هم باید احترام گذاشت و ادب کرد حال آنکه این شیوه برخورد اتفاقا بدترین شیوه استعمار و ضد آزادی عقیده است.

این حقیقت را شهید استاد مرتضی مطهری در همان ابتدای انقلاب به سادگی و شیوایی توضیح داده است. سخنان خواندنی او در این باره، در کتاب "آینده انقلاب اسلامی ایران" در کتابفروشی ها در دسترس همگان قرار دارد.

این شهید بزرگوار که امام راحل همه آثارش را بدون استثنا تایید کرده و ارزشمند خوانده اند، درباره موضوع آزادی عقیده عنوان کرده است: لازم است درباره دو نوع آزادی كه مایه اشتباه كاری‏ و مغلطه شده است توضیح داده شود. فرق است میان آزادی تفكر و آزادی عقیده. آزادی‏ تفكر ناشی از همان استعداد انسانی بشر است كه میتواند در مسائل بیندیشد این استعداد بشری حتما باید آزاد باشد پیشرفت و تكامل بشر در گرو این آزادی است اما آزادی عقیده ، خصوصیت دیگری دارد میدانید كه هر عقیده ای ناشی از تفكر صحیح و درست نیست منشا بسیاری از عقاید ، یك سلسله عادتها و تقلیدها و تعصبها است عقیده به این معنا نه تنها راه گشا نیست كه به عكس نوعی‏ انعقاد اندیشه بحساب میاید یعنی فكر انسان در چنین حالتی ، به عوض‏ اینكه باز و فعال باشد بسته و منعقد شده است و در اینجا است كه آن قوه‏ مقدس تفكر ، بدلیل این انعقاد و وابستگی ، در درون انسان اسیر و زندانی‏ میشود آزادی عقیده در معنای اخیر نه تنها مفید نیست ، بلكه زیانبارترین‏ اثرات را برای فرد و جامعه بدنبال دارد آیا در مورد انسانی كه یك سنگ‏ را میپرستد باید بگوئیم چون فكر كرده و بطور منطقی به اینجا رسیده و نیز به دلیل اینكه عقیده محترم است ، پس باید به عقیده او احترام بگذاریم و ممانعتی برای او در پرستش بت ایجاد نكنیم؟ یا نه ، باید كاری كنیم كه‏ عقل و فكر او را از اسارت این عقیده آزاد كنیم؟ یعنی همان كاری را بكنیم كه ابراهیم خلیل الله كرد.

شهید مطهری در ادامه به داستان بت شکنی حضرت ابراهیم ( ع ) و پاسخ ایشان به اعتراض مردم بت پرست شهر اشاره و عنوان می کند: ابراهیم (ع) خطاب به انها گفت شما چرا مرا متهم میكنید؟ مجرم‏ واقعی همین بت بزرگ است كه زنده مانده مردم در جواب گفتند كه از او این كارها ساخته نیست پاسخ داد كه چطور است كار زد و خورد از او ساخته‏ نیست ولی اینكه حاجتهائیرا كه انسانها در آنها در مانده اند برآورده كند ، از او ساخته است؟ در اینجا قرآن اصطلاح بسیار زیبائی بكار می برد، می گوید: «فرجعوا الی انفسهم»، این مناظره سبب شد كه اینها بخود بازگردند* از نظر قرآن ، خود واقعی انسان عقل و اندیشه ناب و خالص‏ و منطق صحیح اوست قرآن میگوید اینها از خودشان جدا شده بودند ، این تذكر سبب شد كه دوباره سوی خود باز گردند و خود را در یابند حالا كار حضرت ابراهیم را چگونه باید تفسیر كنیم ؟ آیا كاری كه ابراهیم‏ (ع) كرد بر خلاف آزادی عقیده - بمعنای رایج آن كه میگویند عقیده هر كس‏ باید آزاد باشد - بود ، یا آنكه در خدمت آزادی عقیده بمعنای واقعی آن‏ بود ؟ اگر حضرت ابراهیم میگفت چون این بتها مورد احترام میلیونها انسان‏ هستند ، پس من هم به انها احترام میگذارم ، یعنی درست همان چیزی را ابراز میكرد كه اكنون عقیده‏ای بسیار رایج است ، آیا كار درست و صحیحی انجام داده‏ بود ؟ از نظر اسلام این اغراء به جهل (كشانیدن به جهل) است نه خدمت به آزادی در تاریخ اسلام نیز میبینیم درست نظیر كار ابراهیم ( ع ) را پیغمبر اكرم ( ص ) در فتح مكه انجام داد آن حضرت به بهانه آزادی عقیده ، بتها را باقی‏ نگذاشت به عكس دید این بتها عامل اسارت فكری مردمند و صدها سال است‏ كه فكر این مردم اسیر این بتهای چوبی و فلزی و شده است ، این بود كه‏ بعنوان اولین اقدام بعد از فتح ، تمام آنها را در هم شكست و مردم را واقعا آزاد كرد.

شهید مطهری سپس این شیوه را با رفتار پادشاه‏ وقت انگلستان مقایسه می کند، "وقتی كه او برای دیدار از هندوستان به آنجا رفته بود در هندوستان‏ جزء برنامه سفرش ، بازدید از یك بتخانه گنجانده شده بود. خود مردم هند وقتیكه میخواستند داخل صحن بتخانه شوند ، كفشهای خود را میكندند ، اما او بنشانه احترام بیش از حد ، هنوز به صحن نرسیده كفشهایش را كند و بعد هم‏ از همه مؤدب تر در مقابل بتها ایستاد در تفسیر این حركت عده ای ساده‏ اندیش میگفتند ببینید نماینده یك ملت روشنفكر چقدر به عقاید مردم‏ احترام میگذارد غافل از اینكه این نیرنگ استعمار است استعماری كه‏ میداند كه همین بتخانه هاست كه هند را به زنجیر كشیده و رام استعمارگران‏ كرده است اینگونه احترام گذاشتنها ، خدمت به آزادی و احترام به عقیده‏ نیست ، خدمت به استعمار است ملت هند اگر از زیر بار این خرافات‏ بیرون بیاید كه دیگر باج به انگلیسیها نخواهد داد."

مثال دیگر استاد مطهری کوروش است. ایشان درباره او تصریح کرده است: در كتابهای تاریخ خودمان نوشته بودند كوروش چه مرد بزرگ و بزرگواری بوده كه وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح كرد تمام بتخانه‏ ها را محترم شمرد از نظر یك فاتح كه سیاست استعمارگری‏ دارد، این كار، امری عادی و یك نقشه معمولی است ولی از نظر بشریت‏ چطور؟ آیا خود جناب كوروش به آن اعتقاد داشت؟ یقینا نه، اما كوروش‏ فكر میكرد این اعتقاد كه مردم را در بیخبری نگاه داشته عامل خوبی برای در بند ماندن آنهاست این بود كه دست به تركیب آنها نزد.


* این اصطلاح قرآنی كه هزار و چهارصد سال پیش مطرح شده است تقریبا معادل اصطلاح از خود بیگانگی و بازگشت بخویش است كه درآثار هگل و ماركس و پیروان او ، بر روی آن تاكید بسیار شده است و روشنفكران ما متاسفانه بعوض اخذ آن از قرآن و درك معنای عمیق آن از این كتاب ، آنرا از غرب اخذ كرده اند.

بعدا نوشت:  برای بزرگوارانی كه وقت خواندن!!! ندارند چند خط اصلی این مطلب متمایز شده است.




[ یکشنبه 28 خرداد 1391 ] [ 00:00 ] [ پابرهنه ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


قدرتها و ابرقدرتها و نوكران آنان مطمئن باشند كه اگر خمینى یكه و تنها هم بماند به راه خود كه راه مبارزه با كفر و ظلم و شرك و بت ‏پرستى است ادامه می دهد و به یارى خدا در كنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنه ‏هاى مغضوب دیكتاتورها، خواب راحت‏ را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانى كه به ستم و ظلم خویشتن اصرار می ‏نمایند سلب خواهد كرد.
صحیفه امام ج‏20 ص : 311

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب